Projekt łączy trzy miejsca: Dudley (Anglia), Bytom (Polska) oraz Charleroi (Belgia). Są to trzy słynne regiony górnicze, zwane również „Czarnymi krajami" (Black Counties). W ramach pracy zobaczymy obrazy generowane w czasie rzeczywistym przez ponad 90 kamer monitoringu i kamer drogowych ze wszystkich tych miejsc, łącznie będą one tworzyć jedno indywidualne doznanie artystyczne.
Czarno-białe zdjęcia, wykonane w przeszłości oraz współcześnie, w tych samych trzech miejscach, będą się również łączyć w narrację wizualną przedstawiającą proces generatywny. Przedstawiony proces podlega ciągłym zmianom i odtwarzaniu, odwzorowując porządek w chaosie.
Autor nazywa ten projekt Rzeczywistościami równoległymi (Parallel realities), łączącymi wielokrotne doświadczenia tego samego miejsca w jedno doznanie. Przedstawiona wizja ciągle się zmienia i toczy dalej, z naszym udziałem, jak również bez niego. Ta praca będzie zmieniać się nieskończenie, albo przynajmniej do chwili, kiedy system ulegnie awarii.
Praca ta odzwierciedla romantyczną wizję pracowitej przeszłości przemysłowej oraz przyszłości, w której cała koncepcja pracy może stać się przestarzała. Serie „żywych" strumieni danych pojawiają się i znikają na przemian, tworząc w ten sposób abstrakcyjne wzory i struktury. „Żywe" obrazy tworzą zachodzące w czasie rzeczywistym doświadczenie, jednak szybko przekształcają się one w kalejdoskopową plamę, co zmienia nasze początkowe wyobrażenia i skłania do analizy tych zmian.
Jako praca generatywna, projekt ten poddaje również w wątpliwość głęboko zakorzenione perspektywy innych rodzajów mediów. Wzory, które tworzymy, znaczenia, jakie w nie wplatamy, łączą się w struktury danych, które można odtworzyć i przekształcić w źródło informacji. Wszystkie te wzory ujawniają nowe sposoby postrzegania świata.
W tej sztuce interaktywnej, widz jest zmuszony do biernego obserwowania pracy, co jednocześnie stanowi wezwanie do działania.
Stanza - wystawia swoje prace na całym świecie od roku 1984. Jego prace zdobyły dwadzieścia międzynarodowych nagród i odznaczeń, w tym: Vidalife 6.0 First Prize, SeNef Grand Prix, Videobrasil First Prize'. Dzieła Stanzy zdobyły również prestiżowe wyróżnienia Nesta Dreamtime Award, Arts Humanities Creative Fellowship, a także stypendium Clarksa.
Jego prace prezentowano na ponad pięćdziesięciu wystawach na całych świecie. Można je było oglądać m.in. na Venice Biennale, Biennale of Sydney, Sao Paulo Biennale, w Victoria Albert Museum, Tate Britain, Mundo Urbano Madrid, New Forest Pavilion Artsway, State Museum (Novorsibirsk), Museo Tamayo Arte Contemporáneo Mexico, Plymouth Arts Centre, ICA London.
Tematy powracające w jego pracach to: krajobraz miejski, kultura inwigilacyjna oraz prywatność i wyobcowanie w mieście. Stanzę interesują tropy, jakie pozostawiamy po sobie, a także zdarzenia w czasie rzeczywistym, które można odtworzyć i przekształcić w źródło informacji. Artysta wykorzystuje nowe technologie, aby tworzyć dystans pomiędzy wielopunktowymi perspektywami czasu rzeczywistego, które akcentują nową przestrzeń wizualną. Jego celem jest przekazywanie uczuć i emocji doznawanych na co dzień, a które mają wpływ na nasze życie, pozostając jednocześnie poza naszą kontrolą.
www.stanza.co.uk
Projekt zrealizowany przy współudziale „WAVE the galleries, museums and archives of Wolverhampton" z okazji Festiwalu Black Country Echoes 2014 przy wsparciu finansowym Arts Council England.
- Wystawa
- 29 listopada 2014 ‒ 31 stycznia 2015
- koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
- artysta: Stanza