Wystawa jest problemowym ujęciem ważnego wycinka śląskiej kolekcji sztuki współczesnej. Od samego początku ważne przy jej budowa były kwestie: pracy, przemysłu, a nawet wysiłku fizycznego. Zebrane w ramach kolekcji dzieła, choć nie zawsze w sposób dosłowny, ilustrują tutejszą regionalną specyfikę, towarzyszą pełnej zakrętów drodze od radykalnego uprzemysłowienia do pospiesznej de-industrailizacji.
Wystawa nawiązuje zarazem do całej puli zagadnień pozaartystycznych, takich jak etos i społeczny podział pracy, narodowa tożsamość, lokalna martyrologia, "produkcja" lokalności etc. Powołany w Kronice zostanie tym samym muzealny magazyn dla niefunkcjonalnych "maszyn", niemal archeologiczny w swej naturze, na różny sposób reprezentowanych w najnowszej sztuce polskiej. Zanalizowana będzie praca i jej fizyczne manifestacje w postaci maszyn, tym razem pozbawione kompletnie ciężaru skuteczności. Skomplikowane dzieje "historii nienaturalnej", jej katalogowanie wpisują się zarazem w towarzyszącą ludzkości potrzebę kolekcjonowania. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace m.in. Adama Garnka, Jerzego Lewczyńskiego, Igora Krenza, Cezarego Bodzianowskiego, Józefa Robakowskiego.
Otwarciu towarzyszy promocja książek Imhibition i Oskar Hansen's MOMA (godz. 17:00),
koncert Anny Zaradny (godz. 20:00)
oraz finał programu meeting room 02: Hubert Czerepok (godz. 22:00).
- Wystawa
- 17 maja ‒ 31 lipca 2008
- kuratorzy: Sebastian Cichocki, Stanisław Ruksza
- artyści: Kuba Bąkowski, Cezary Bodzianowski, Urszula Broll, Wojciech Doroszuk, Adam Garnek, Klaudia Jędrusik, Igor Krenz, Wojciech Kucharczyk, Ksawery Kaliski, Jerzy Lewczyński, Agata Nowicka, Lech Majewski, Józef Robakowski, Andrzej Tobis, Grzegorz Zgraja
- współorganizacja: Fundacja dla Śląska w Katowicach