GET OVER IT. Małgorzata Mycek, Oliwer Okręglicki, Niko Płaczek, Ada Adu Rączka, Sebulec

Wydarzenie wpisuje się w obchody Miesiąca Dumy, zapraszając do wspólnej afirmacji bogactwa queerowej kultury i życia w zgodzie ze sobą.

Inkluzywność, czyli otwartość, to strategia przeciwstawiająca się tworzeniu zamkniętych grup społecznych, których istnienie jest przejawem dyskryminacji osób ze względu na ich pochodzenie, tożsamość płciową, orientację seksualną czy kolor skóry. Perspektywa inkluzywna uwzględnia i szanuje różnorodność. To gotowość na zmiany i chęć ich zrozumienia, a także uczenia się.
Na wystawie GET OVER IT przyglądamy się inkluzywności queerowej, która już dawno znalazła swój wyraz w sztukach wizualnych. Wraz z osobami artystycznymi podejmujemy takie zagadnienia jak niebinarność, transpłciowość i język włączający. Prezentowane dzieła, uzupełnione o kampanie społeczne zaproszonych do współpracy organizacji, składają się na tęczowy przewodnik po społecznościach mniejszościowych. Wydarzenie wpisuje się w obchody Miesiąca Dumy, zapraszając do wspólnej afirmacji bogactwa queerowej kultury i życia w zgodzie ze sobą.

Niebinarność odnosi się do spektrum tożsamości płciowych, wykraczających poza dualistyczny podział na mężczyznę i kobietę. Osoby niebinarne mogą używać różnych zaimków, mogą je też stosować wymiennie, odmieniać się w rodzaju neutralnym (ono/jego) lub mnogo (they/them). Ekspresja niebinarności może przyjmować rozmaite formy. Może być nieskrępowanym mieszaniem tego, co żeńskie i męskie lub poszukiwaniem nowej, nieobarczonej stereotypami płciowymi tożsamości. Każda osoba niebinarna może identyfikować siebie inaczej, dlatego warto dowiedzieć się, jakich zaimków używa.

Transpłciowość oznacza niezgodność między płcią odczuwaną a płcią metrykalną, nadaną po urodzeniu na podstawie cech zewnętrznych. Osoby trans mogą odczuwać silny dyskomfort i cierpienie psychiczne w związku z niespójnością z płcią metrykalną (dysforia płciowa). Wiele z nich decyduje się na medyczną tranzycję, czyli odbywający się pod opieką osób eksperckich proces korekty płci (np. terapię hormonalną lub operacje chirurgiczne), lecz nie wszystkie. Często dostęp do medycznej tranzycji dla osób, które jej pragną, jest trudny lub niemożliwy (np. ze względów finansowych). Część osób transpłciowych decyduje się również na prawne uzgodnienie płci, tj. zmianę oznaczenia płci w dokumentach, jednak i w tym przypadku dostęp do tej procedury może być utrudniony lub niemożliwy. Osoby trans mogą być na różnym etapie własnej drogi, podczas której mierzą się z wieloma przeciwnościami, a także systemowym wykluczeniem. Wobec osoby transpłciowej nie używaj imienia, którego już nie stosuje (deadname), bo możesz sprawić jej przykrość lub postawić ją w niebezpiecznej sytuacji.

Misgendering to sytuacja, w której błędnie określimy tożsamość płciową osoby pod względem zaimków, imienia czy innych zwrotów. Jeżeli osoba, z którą rozmawiamy, zwróci nam uwagę na popełniony błąd, warto się zreflektować i zapytać o poprawną formę adresowania wypowiedzi (zaimki, imię, pseudonim).

Biogramy: 

Małgorzata Mycek (on/jego) – ur. w Sanoku w 1993 r. Zajmuje się malarstwem i performansem. Wychował się oraz aktualnie zamieszkuje i tworzy w małej wsi w Bieszczadach. W pracy artystycznej bada wątek peryferii, który w mainstreamowym dyskursie jest romantyzowany. Dodatkowo w jego projektach wybrzmiewa zainteresowanie oddolnymi inicjatywami, queerem, feminizmem, strategiami emancypacyjnymi oraz historią ludową. Lubi realizować działania kolektywne. W 2020 obronił dyplom magisterski na wydziale Malarstwa i Rysunku na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Wyróżniono go w 46. edycji Biennale Bielska Jesień, w 12. edycji konkursu Nowy obraz/Nowe spojrzenie, w 40. edycji konkursu Marii Dokowicz na najlepszą pracę dyplomową oraz w konkursie Allegro Prize 2021. Jest finalistą 19. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Prowadził inicjatywę Wydawnictwo Bomba nagrodzoną w konkursie Młode Wilki 19.

Oliwer Okręglicki (on/jego) – Katowiczanin, rocznik 2000. Świeży absolwent projektowania graficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Amator diabłów. Zajmuje się głównie malarstwem, ilustracją i typografią. Tematycznie włóczy się wokół zagadnień związanych z doświadczeniami queerowości, interesuje go cielesność i pragnienie. Jest potworem i nic, co potworne, nie jest mu obce.

Niko Płaczek (oni/ona) – ur. 1999. Jest transmedialną queerową performerką, twórczynią eksperymentalnego video i autorką tekstów. Swoją twórczość prezentowała między innymi w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Galerii Dobro w Olszynie, Galerii KANNSKI w Raykyaviku, Pawilonie w Poznaniu, podczas Kraków Art Week, a także na festiwalach filmowych w Europie i Stanach. W swoich pracach porusza między innymi tematykę liminalnego, nieokreślonego funkcjonowania, przeżywania trans niebinarnej tożsamości czy doświadczania i asymilacji „JA” z własnym ciałem.

Ada Adu Rączka (on/ona/ono/jego/jej/jex) – pracuje z obrazami, tekstem i wideo. Osoba autorska książek poetyckich „Nie róbmy nic, błagam. Ale powiedzmy innym, że robiłyśmy” (2019), „Chciałośmy" (2022) i „Byłobyśbyło (2024) oraz zina „Próba wyjścia z brzucha | Próba wejścia do brzucha” (2021) stworzonego z Zofką Koftą i Girls* to the Front. Członkini kolektywu Plenum Osób Opiekujących Się.

Sebulec (on/jego) – studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Brał udział w wystawach m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Warszawy, wrocławskiej Krupa Gallery czy Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Tworzy obiekty cyfrowe i materialne przy użyciu m.in. druku 3D, materiałów kompozytowych, tkanin, silikonu. W swojej praktyce kładzie nacisk na ekspresję queerowej tożsamości, inspiruje się estetyką internetowych fandomów, subkulturą futrzaków oraz grami wideo. Tworzy także animacje, postacie cyfrowych towarzyszy i awatarów. Jest dydaktykiem na Wydziale Sztuki Mediów w Warszawie w Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II.

  • Wystawa
  • Koncert
  • 29 czerwca ‒ 11 października 2024
  • osoby artystyczne: Małgorzata Mycek, Oliwer Okręglicki, Niko Płaczek, Ada Adu Rączka, Sebulec
  • kurator: Paweł Wątroba
  • współpraca: Stowarzyszenie My, Rodzice, Kolektyw Śląsk Przegięty
  • wernisaż: 29.06. (sobota) w godz. 19:00-21:30
  • podczas wernisażu dj set: PLK (20:00-21:30)
  • matronat: Kampania Przeciw Homofobii, Kolektyw Śląsk Przegięty, Stowarzyszenie BoMiasto
  • matronat medialny: Gazeta Wyborcza, Magazyn Replika, Magazyn Szum, NN6T, Śląska Opinia
  • projekt graficzny: Marcin Wysocki
  • bilety: 1 zł (ulgowy), 3 zł (normalny)
  • partnerstwo: Katowice GZM 2029 - kandydat na Europejską Stolicę Kultury
  • mapka z opisami
wróć do: Wystawy / 2024