Białe kłamstwo

Publikacja Białe kłamstwo jest teoretyczno-krytycznym rozszerzeniem, będącym jednocześnie rodzajem podsumowania i dokumentacji wystawy. Jest także zbiorem tekstów kuratorów wystawy: Emilii Orzechowskiej i Stanisława Rukszy, psycholożki Agnieszki Jasińskiej, krytyczki literatury Anny Kałuży oraz historyczki sztuki Agaty Cukierskiej, w których teoretycy kreślą szerszy kontekst dla zjawiska „nieprawdy” oraz wpisują bytomską wystawę we współczesny kontekst społeczno-kulturowy.

Projekt publikacji powstawał równolegle z wystawą. Treść publikacji, teksty i zdjęcia, powstawały zgodnie z przyjętym założeniem dotyczącym dwóch sposobów obcowania z katalogiem. W pierwszym przypadku przeglądający książkę zatrzymuje się przy interesujących go zdjęciach i korzystając z systemu odnośników poznaje konteksty związane z konkretnymi pracami. W drugim przypadku może czytać tekst zapisany w formie oprowadzania kuratorskiego po wystawie, przenosząc się do zdjęć opisywanych prac dzięki systemowi odnośników. Proces ten zaprojektowany jest dla języków polskiego i angielskiego.

Autor publikacji, podobnie jak biorący udział w projekcie artyści, odnosił się do zagadnień formalnych związanych z bielą we wszelkich jej odmianach, tonach i fakturach. Pod tym kątem zostały dobrane trzy różne białe papiery w publikacji różniące się odcieniem i fakturą. Dzięki różnym zabiegom projektowym i poligraficznym czytający publikację może zastanawiać się nad autentycznością detali takich jak odręczne liternictwo na okładce, nieskazitelność bieli kolejnych stron czy jakość druku niektórych łamów tekstu (np. tekst Białe kłamstwa 2.0). 


Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  • Publikacja
wróć do: Publikacje / 2021-2014