Lombard jest tutaj nie tylko miejscem pożyczek udzielanych pod zastaw towarów, nagromadzenia przedmiotów „od igły po helikopter”, ale też metaforą egzystencji w miejscu o trudnej przeszłości, zmagającym się wciąż z problemami nieudanej transformacji systemowej.
Aby to mało, to „prawie nic" zamienić choć na odrobinę wartości, sztabek złota lub sztabek równo poukładanych w szkatule dolarów. Które można w nocy sobie wyciągać, oglądać, ewentualnie pieścić, całować, wąchać et cetera. (Coś jeszcze dla szanownej pani?) Powiem tak: w butach „Relax" chodziłem, w duraleksie kawę piłem, na zegarek elektroniczny (z kalkulatorkiem) spoglądałem, używanego malucha wersja „Sahara" nabyłem, jedną z pierwszych w Jaworznie antenę satelitarną na dachu zamontowałem, na wypoczynku w kolorze kawa z mlekiem wypoczywałem - oto moja spowiedź z konsumpcyjnych grzechów (…)
Za co ja właściwie pokutuję? Że nie rozumiałem praw rządzących rynkiem? Że pieniądz musi krążyć, że nie może leżeć unieruchomiony w ogniotrwałej szkatule? Że dopiero gdy krąży, to się mnoży, a tak to go przybywa, jak tylko sam coś dołożę?
A kto stoi w miejscu, ten się cofa?
„Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej”, Michał Witkowski
- Mamy ponad 70 tysięcy przedmiotów, na pewno coś pani wybierze - mówi w jednej z pierwszych scen filmu dokumentalnego „Lombard” jego główna bohaterka. - Byliśmy w centrum, ale kamienica nam się zawaliła, musieliśmy się niestety przenieść.
Ulica Wytrwałych 1. Bobrek. Niewielka dzielnica Bytomia skupiająca w sobie całe spektrum problemów, z którymi od lat zmaga się Górny Śląsk. Obserwowany przez ekipę filmową krajobraz ukazuje postindustrialny kontekst: sytuacja ekonomiczna mieszkańców jest dramatyczna, większość, na skutek permanentnego bezrobocia żyje w biedzie, zmaga się z nałogami i przemocą. W centrum Bobrka znajduje się ostatnia czynna kopalnia w mieście, w pobliżu widać walące się pozostałości po hucie i innych zakładach przemysłowych – spuściznę po nieudanej transformacji. Sam lombard mieszczący się w budynku po dawnej Biedronce, jest żywym pomnikiem czasów kapitalistycznego przełomu. Absurdalne nagromadzenie przedmiotów, na które od prawie ćwierćwiecza brak jest realnego zapotrzebowania, pokazuje jak cienka jest granica pomiędzy wartościowym a bezużytecznym. - My jak to wszystko sprzedamy to naprawdę będziemy bardzo bogaci - łudzi się właściciel. Z przedstawionego obrazu wynika, że jest bardziej kolekcjonerem niż handlowcem, choć przypuszczalnie dobrze radził sobie w czasie „sprzed przełomu”. W warunkach nowego kapitalizmu ponosi porażkę, nie przystaje, być może nie rozumie nowych zasad i zmuszony jest zwinąć interes. „Lombard” to opowieść o tych, którzy ponieśli porażkę w rynkowej grze i których przed bankructwem nie jest w stanie uratować nawet ząb mamuta.
Artyści i artystki budują od nowa Lombard w centrum postindustrialnego Bytomia, przy Rynku 26. Wybierają z obrazu filmowego dowolne elementy, bazując na sentymencie, nostalgicznej duchologii oscylującej na granicy kiczu, często z przymrużeniem oka, a niejednokrotnie dość bezwzględnie. Powstała wystawa prezentuje prace artystyczne nawiązujące w swojej formie i treści do tematyki filmu. Lombard jest na niej nie tylko miejscem pożyczek udzielanych pod zastaw towarów, nagromadzenia przedmiotów „od igły po helikopter”, ale też metaforą egzystencji w miejscu o trudnej przeszłości, zmagającym się wciąż z problemami nieudanej transformacji systemowej. Wystawa poddaje refleksji również zagadnienia związane z konsumpcjonizmem i problemami codziennego funkcjonowania młodych osób w aktualnej rzeczywistości.
W wystawie biorą udział artyści i artystki związane z pracownią działań interdyscyplinarnych ASP Katowice, pod opieką dr Joanny Zdzienickiej-Obałek i dra hab. Lesława Tetli.
Partner wystawy:
Patronat medialny:
- Wystawa
- Koncert
- 15 kwietnia ‒ 2 czerwca 2023
- artyści: Maria Bąk, Klaudia Brzezińska, Dobrawa Cichoń, Angelika Czubasiewicz, Magdalena Ferdyn, Alicja Gaszta, Aleksandra Górka, Łukasz Kowalski, Barbara Klus, Agnieszka Krawczyk, Katarzyna Królak, Jan Kukułka, Jakub Padula, Gabriela Piłat, Kinga Przeliorz, Sandra Rzeźniczek, Dariusz Rzontkowski, Stefania Skłodowska, Lesław Tetla, Igor Warykiewicz, Joanna Zdzienicka-Obałek
- kuratorka: Agata Cukierska
- współpraca: Katarzyna Kalina, Łukasz Kowalski, Lesław Tetla, Joanna Zdzienicka-Obałek
- partner: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
- wernisaż: 15.04 (sobota), w godz. 19:00 - 21:00
- performance: Angelika Czubasiewicz (15.04, godz. 19.30)
- koncert: FOQL - Wehikuł live (15.04, godz. 20:00)
- identyfikacja wizualna: Marcin Wysocki
- dokumentacja fotograficzna: Marcin Wysocki
- mapka z opisami
- Nagroda Główna 23. edycji konkursu Śląska Rzecz w kategorii wystawiennictwo