Spotkanie wokół książki Janusza Dąbkiewicza "Xiążęta"

Widzisz, że najświętsza świątynia sztuki i pamięci zostaje opuszczona. Pustostan dawnego świata zaprasza do miejskiej eksploracji. A teraz obserwujesz rozkwit świątyni, jej konsekrację i triumf. Wyobraź sobie, że znajdujesz się w pętli czasu, ba!, czas spowija cię jak wielka fałda, czujesz jej dotyk, miękkość i ciężar. Być może jest to fałda purpurowych książęcych szat? Albo kostium współczesnej drag queen? 

Zamiana ról jest tym, czego należy się spodziewać. Wytyczenie granicy pomiędzy przeszłością a przyszłością staje się niemożliwe. Powoli ruszasz z miejsca, spacerujesz, krążysz po nieznanej orbicie.

Xiążęta Janusza Dąbkiewicza są podróżą przez wnętrza Muzeum Czartoryskich i zakamarki polskiej historii. To, co dobrze znane, stale spotyka się z tym, co dziwne, obce i niezrozumiałe, a z reporterskiego realizmu fotografii wyłania się opowieść o świecie poza kadrem – poza widzialnością obiektywu. Autor uwiecznia arcypolską pułapkę narodowych traum i ambicji, po to, żeby za chwilę przenicować ją w generalną medytację na temat pamięci historycznej i wizji przyszłości zakodowanych w przeszłości i teraźniejszości. Xiążęta to pierwszy postpandemiczny artbook o kulturowej roli muzeum. Jeśli muzeum po raz kolejny umarło, co wyrasta na jego ruinach? Jeśli właśnie odradza się w doskonałej materialnej formie, to dlaczego pęka na miliardy kawałów w uniwersum peer-to-peer? Pulsowanie niewiadomego i ciętych aluzji politycznych zyskuje swój błyskotliwy i kapryśny rytm dzięki librettu Bartka Zdunka. Wyobraź sobie, że spowija cię purpurowa fałda, a ty wsuwasz na głowę miękkie słuchawki…

Janusz Dąbkiewicz (ur. 1987) – fotograf, animator kultury, kierownik produkcji, dźwiękowiec. Zajmuje się fotografią analogową, niekomercyjną, przypadkową, realizując swoje obserwacyjne cykle powoli i intuicyjnie. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Grafiki na Uniwersytecie SWPS, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Przewodniczący Rady Artystycznej Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Organizator i selekcjoner Świdnickiego Festiwalu Filmowego SPEKTRUM. Laureat 48 Hour Film Project Warsaw za film Złe zabawy, kierownik produkcji filmu Wszystkie nieprzespane noce, nagrodzonego m.in. na Sundance Film Festival oraz na festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty, współscenarzysta ukończonego niedawno mockumentu Bóg Internetów w reżyserii Joanny Satanowskiej.

Małgorzta Swaryczewska – Krzakiewicz – certyfikowana koordynatorka (IPMA), producentka wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Od 2010 roku współpracuje z Fundacją SPLOT, a od 2018 roku współtworzy dział wydawniczy Fundacji. Zajmuje się badaniem fotografii drugiej połowy lat 50. na tle szerszego kontekstu społecznego. W tym obszarze analizuje fotografie Wojciecha Plewińskiego, którego twórczości poświęciła pracę dyplomową z historii sztuki na Uniwersytecie Śląskim.

Paweł Brożyński (ur. 1985) — historyk i krytyk sztuki, prezes Fundacji SPLOT. Studiował historię sztuki w Krakowie i w Wiedniu, a także filozofię. Współtwórca Projektu Miejskiego (2009-2010) oraz projektów Art Training (2011) i dyscypliny/sztuki (2009-2012).

Opracował krytyczne wydanie Atlasu obrazów Mnemosyne Aby’ego Warburga oraz rozprawy Mariana Minicha O nowy typ muzeów sztuki.

  • Wydarzenie
  • Spotkanie
  • 25 marca 2022
  • godzina: 17:00
wróć do: Wydarzenia / 2022