Spotkanie wokół kultowej książki Briana O' Doherty’ego Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii (Fundacja Alternativa, Gdańsk 2015), jednego z kluczowych tekstów dotyczących zrozumienia przestrzeni galerii sztuki oraz powstawania, przemian i oddziaływania jej idei.
Jak pisze we wstępie do książki jej tłumaczka Aneta Szyłak „dogłębna lektura pozwala stwierdzić, iż zadaje ona bardzo uniwersalne pytania dotyczące zachodniego paradygmatu sztuki, w którego epicentrum znajduje się zagadnienie sztuczności przestrzeni przeznaczonej wyłącznie do jej prezentacji. Esej ten, choć napisany przed ćwierćwieczem, może udzielić czytelnikowi odpowiedzi na wiele współczesnych pytań dotyczących sztuki, dlaczego dla przykładu ucieka ona z galerii, podejmuje różne próby aktywizmu społecznego i dlaczego próbuje ona wciąż na nowo rozwikłać problemy widza, relacji przestrzennych, percepcji sztuki oraz wiarygodności systemów ją wartościujących. Pokazuje ona, w jaki sposób sztuka nowoczesna dyskutowała ze swoimi funkcjami i formami przekazu. A także to, w jaki sposób sztuka lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych broniła się przed mechanizmami komercjalizacji. Przynosi ona bogaty materiał faktograficzny ilustrujący, w jaki sposób same galerie komercyjne Nowego Jorku i Paryża uczestniczyły w procesie konceptualizacji i krytyki własnych przestrzeni. A także to, jak uczestniczyły one, dla wzmocnienia swego autorytetu intelektualnego, w demontażu własnego mitu podobnie jak dziś wielkie instytucje muzealne próbują inkorporować krytykę instytucjonalną do własnych strategii programowych.”
„Osiągnęlismy obecnie moment, kiedy widzimy najpierw nie sztukę a przestrzeń […]
Idealna galeria ujmuje dziełu sztuki wszystkie wskazówki mogące zakłócać fakt, że jest to „sztuka.” Praca jest izolowana od wszystkiego, co mogłoby umniejszyć jej samoocenę. Daje to galerii właściwość posiadaną przez inne przestrzenie, w których konwencje są zachowywane poprzez powtórzenia zamkniętego systemu wartości. Jakaś część świętości kościoła, formalności sali sądowej i tajemniczości eksperymentalnego laboratorium łączy się z szykownym designem by stworzyć unikalną salę estetyki.”
Brian O' Doherty Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, tłum. Aneta Szyłak
Książka wydana przez Fundację Alternativa w ramach serii Teoria praktyki do nabycia w promocyjnej cenie podczas spotkania.
Aneta Szyłak - założycielka i pierwsza dyrektorka Instytutu Sztuki Wyspa (2004-2014) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001), obecnie prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa, pełnomocniczka dyrektora ds. powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Autorka i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa. Kuratorka wystaw (indywidualnie i zespołowo) m.in. Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004) i Architectures of Gender (2003). Współautorka książki The Curatorial. A Philosophy of Curating (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths College oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Działa aktywnie na rzecz ochrony dziedzictwa poprzemysłowego w Gdańsku.
Prowadzi blog Pilne Muzeum
https://pilnemuzeum.wordpress.com
wstęp wolny!
- Wydarzenie
- Spotkanie
- 22 kwietnia 2016
- czas: 19:00
- uczestniczka: Aneta Szyłak
- prowadzenie: Stanisław Ruksza